Business-ul Lidl este clădit pe un fundament sustenabil, pe principii de eficiență și de responsabilitate. Cu o viziune consistentă și constantă în ceea ce privește sustenabilitatea și implicarea activă în comunitate, strategia de CSR Lidl este dezvoltată pornind de la cele 4 etape ale lanțului valoric: Resurse, Lanțul de aprovizionare, Operațiuni și Clienți. Prin fiecare acțiune realizată, Lidl și-a asumat să fie relevant, să aibă impact pozitiv asupra mediului, societății și economiei și să păstreze o viziune pe termen lung.
Astfel, pentru a crea un viitor mai bun pentru generațiile viitoare, Lidl acționează responsabil în toate domeniile sale de activitate, atât prin măsuri ce țin de operațiunile de business, cât și prin parteneriate cu societatea civilă, implicându-se în soluționarea problemelor cu care se confruntă comunitățile din care face parte. În strategia sa de investiții sociale, Lidl și-a setat 3 direcții principale: educație, mediu și dezvoltarea serviciilor de urgență. Toate eforturile și demersurile în această direcție sunt de a îmbunătăți pe termen lung sisteme și structuri din comunitățile unde Lidl activează. De aceea, Lidl își aliniază strategia cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, la care România a aderat încă din 2015.
Combaterea risipei alimentare
Unul dintre Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite este reducerea la jumătate a cantității de alimente risipite la nivel individual și în industria de retail, precum și reducerea cantităților de produse alimentare care devin pierderi pe întreg lanțul de aprovizionare și procesare. Astfel, prin toate măsurile pe care Lidl le implementează cu privire la combaterea risipei alimentare, contribuie la atingerea acestui obiectiv.
Optimizarea proceselor interne
Pentru a diminua risipa alimentară, în primul rând, Lidl optimizează constant operațiunile de business. Astfel, în ceea ce privește managementul intern, Lidl a implementat la nivelul tuturor depozitelor sale, un sistem software de generare a comenzilor din magazine, astfel încât stocurile pot fi optimizate în timp real, iar cantitățile de produse alimentare și nealimentare care pot fi donate către partenerii sociali pot fi monitorizate mai eficient.
De asemenea, pentru a reduce la minimum volumul de produse alimentare care pot deveni deșeu, Lidl semnalează la raft acele produse care au un termen de valabilitate scurt, cu autocolantul ce poartă însemnul reducerii prețului lor cu 30%. Astfel, zilnic, cu 2 ore înainte de închiderea magazinelor, clienții Lidl pot cumpăra anumite produse la prețuri cu 30% mai mici față de restul zilei, iar începând cu luna ianuarie 2020, Lidl a introdus și la raionul de legume și fructe această opțiune.
Susținerea Băncilor pentru Alimente
Lidl este partener al rețelei de Bănci pentru Alimente din România încă de la fondarea primei astfel de organizații, în București, în 2016. Urmărind combaterea risipei alimentare, o problemă îngrijorătoare atât pe plan global, dar și la nivel local, compania continuă să susțină dezvoltarea rețelei de Bănci pentru Alimente în România, an de an, atât prin donarea de produse și acordarea de sprijin financiar, cât și prin diverse alte inițiative, precum colectele de alimente organizate în magazine cu ocazia sărbătorilor.
În prezent, există Bănci pentru Alimente în București, Cluj-Napoca, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara și Constanța, ultimele două fiind și cele mai recent inaugurate. Pe termen mediu și lung, rețeaua își propune fondarea altor bănci regionale, în orașe precum Craiova și Galați, dar și a unor noi puncte de lucru județene, pentru a acoperi toate regiunile României.
În 2019, Lidl România a organizat prima sa campanie de colectare de alimente în parteneriat cu rețeaua Băncilor pentru Alimente din România, prin care clienții din 12 magazine Lidl din țară au donat în total 16,7 tone de alimente, distribuite mai departe prin organizațiile partenere ale rețelei, către aproximativ 7.000 de beneficiari finali. După ediția pilot din 2019, Lidl a continuat demersul și în 2020, printr-o nouă campanie de colectare de alimente desfășurată în 80 de magazine Lidl din 25 de localități, în urma căreia peste 11 tone de alimente au fost distribuite către aproximativ 5.000 de beneficiari finali. De asemenea, în 2020, cu ocazia Sărbătorilor de Paște, Lidl a oferit 2.500 de pachete cu alimente și produse de igienă pentru persoanele vulnerabile afectate de criza cauzată de Covid-19, ce au fost distribuite la nivel național prin intermediul rețelei Băncilor pentru Alimente.
Din 2018 și până la finalul anului trecut, Lidl a donat peste 545 de tone de produse alimentare și nealimentare și a investit peste 2.400.000 lei în dezvoltarea rețelei, de la debutul parteneriatului.
Reducerea consumului de plastic
Reducerea consumului de plastic este o direcție strategică pentru Lidl, care își setează obiective pe termen mediu și lung, urmărind, pe de o parte, reducerea cantității de plastic din operațiunile de business, ce implică revizuirea constantă a proceselor interne, și pe de altă parte, reducerea cantității de deșeuri din plastic care ajunge în mediul înconjurător, susținând programe desfășurate în parteneriat cu ONG-uri, cu impact la nivel național.
Strategia REset Plastic
Toate măsurile luate de Lidl în vederea reducerii consumului de plastic se aliniază la REset Plastic, strategia internațională în domeniul plasticului, care a fost lansată în 2018 de către Grupul Schwarz, din care Lidl face parte. REset plastic este o strategie integrată de reducere a plasticului și cuprinde cinci zone de acțiune: de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, reciclarea plasticului din magazine și depozite, până la acțiuni de ecologizare, inovare și educarea în domeniu. Astfel, unul dintre obiectivele Lidl este ca, până în 2025, să reducă cu 20% cantitatea de plastic din ambalajele produselor marcă proprie și să ia măsuri astfel încât toate ambalajele produselor marcă proprie să fie în proporția maximă posibilă reciclabile. Pentru a atinge acest obiectiv, Lidl a realizat un plan de acțiune pe termen lung, care cuprinde o serie de măsuri și obiective în acest sens, printre care se numără:
- excluderea definitivă, încă din 2019, a tuturor articolelor de unică folosință din material de plastic, cum ar fi paie, pahare, farfurii și tacâmuri din sortimentul Lidl, înainte ca decizia Consiliului UE să intre în vigoare (începând cu 2021).
- introducerea săculeților reutilizabili pentru fructe și legume ca alternativă la pungile de unică folosință din plastic (începând cu 2020).
Susținerea programelor naționale
În paralel cu strategia de reducere a plasticului, Lidl susține și o serie de inițiative cu impact puternic pe termen lung în România, precum:
- Programul Cu Apele Curate, implementat împreună cu Asociația MaiMultVerde, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Participare Publică (CeRe), Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) și Bloc0. Programul are drept scop colectarea plasticului deja existent în albia fluviului Dunării și a afluenților săi, dar și identificarea unor soluții concrete de prevenire a poluării apelor cu plastic.
- Programul național ASAP, pentru educarea privind utilizarea plasticului, dezvoltat în parteneriat cu Fundația The Institute și lansat în 2020. Programul își propune să educe tinerii cu vârsta între 14 și 20 de ani despre impactul utilizării plasticului și despre posibilele soluții pentru a evita ca deșeurile de plastic să ajungă în natură. În 2020, programul a lansat o petiție națională pentru introducerea unei infrastructuri de colectare selectivă a deșeurilor în școlile din România. În urma acestei petiții, ASAP România a demarat un parteneriat privind implementarea unei infrastructuri de colectare selectivă a deșeurilor în cele 43 de școli gimnaziale și licee din sectorul 6 al capitalei.