21 iunie 2016

Tot mai mulți consumatori, producători și procesatori, mici comercianți, proprietari de baruri și restaurante și manageri de hoteluri aflați în prag de sezon estival descoperă cu stupoare prevederile absurde și lipsite de fundament ale modificărilor la Legea 321.

Legea a fost modificată în proporție de 90% doar în Comisia raportoare din camera decizională iar inițiatorii modificarii  Legi 321 se află și printre cei care au validat proiectul legislativ în Comisia de Agricultură. Acest fapt contravine articolului 75 din Constituția României privind bicameralismului.

De altfel, chiar și Curtea Constituțională (decizia 472/2008) evidențiază că „în măsura în care modificările aduse de către o cameră unui proiect de lege sunt mult deosebite, ca substanță, față de forma inițială dezbătută în prima cameră, se ajunge la situația în care o singură cameră să legifereze, fapt care contravine principiului bicameralismului”.

În plus, ministrul Agriculturii, puternic susținut de organizațiile care au fost invitate la dezbaterile legii, s-a implicat activ în promovarea acestei legi, fiind sprijinit, conform spuselor sale, și de premierul Dacian Cioloș, deși pe site-ul oficial Guvernul nu susține proiectul legislativ de modificare a Legii 321.

De asemenea, există îndoieli serioase că Guvernul ar fi respectat, la timp și referitor la toate prevederile legii, procedura de notificare a Comisiei Europene privitoare la introducerea de măsuri restrictive cantitative și calitative.

Nu în ultimul rând merită semnalat și faptul că în elanul său demolator împotriva supermarketurilor, Comisia de Agricultură a adoptat și o prevedere care ar putea interzice TVA-ul. „Art. 4. – Este interzis oricărui comerciant să solicite facturarea/refacturarea şi să încaseze de la furnizor taxe şi servicii.” Sancțiunea pentru nerespectarea articolului 4 merge până la  ridicarea licenței magazinului.