În 2015 România și Polonia au avut cele mai mici prețuri la produsele alimentare din Uniunea Europeană.

Ministrul Agriculturii – care a susținut modificarea legii 321 în pofida poziției exprimate atat de  Guvernul din care face parte, cât și a propriilor angajați – pregătește consumatorii pentru preconizata creștere a prețurilor după intrarea în vigoare a legii 321.

 

Luni, 4 Iulie 2016, în cadrul unei întâlniri la Forumul Administrației Publice Locale, Ministrul Agriculturii Achim Irimescu a declarat că “eroziunea solului și creșterea populației pe plan global sunt două motive pentru care prețurile alimentelor vor crește pe termen lung, iar ieftinirea unor alimente din ultimul an este doar un fenomen de conjunctură.”

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România este de părere că aceste declarații reprezintă o ofensă la adresa consumatorilor, comercianților și producătorilor.

Scăderea prețurilor la alimente în România nu este o situație cojuncturală – așa cum Ministrul Agriculturii încearcă să inducă din nou în eroare opinia publică – ci este rezultatul concret adus de un sistem concurențial extrem de competitiv în domeniul comerțului alimentar și a măsurilor curajoase de reducere a taxelor.

Amendamentele la legea 321 vor anihila această “conjunctură” favorabilă consumatorului român, vor readuce în piață „normalitatea prețurilor mari” și vor instaura haosul într-unul dintre cele mai performante sectoare economice ale României, fără niciun beneficiu real pentru producătorii locali.

Ceea ce sperăm însă că este cu adevărat conjunctural este realitatea că Ministrul Agriculturii își poate contrazice fără probleme atât Guvernul din care face parte, cât și proprii angajați atunci când susține public o astfel de lege, care evident încalcă Constituția, legile concurenței și principiile comunitare,  parte a statului de drept în România.

 

După cum se știe, Guvernul a emis punct de vedere negativ față de modificarea Legii 321, iar experții Ministerului Agriculturii au admis într-o scrisoare trimisă recent la Bruxelles că nu pot susține o legislație care nu respectă libertatea comerțului, concurența loială și un cadru în care libertatea economică să se manifeste constituțional.

Mai mult, aceștia recunosc faptul că este necesar un studiu de impact asupra efectelor, la acest moment complet necunoscute, pe care această lege le-ar putea induce în agricultura și industria agro-alimentară românească. 

Conform EUROSTAT, în 2015 România și Polonia au înregistrat cele mai mici prețuri la produsele alimentare din Uniunea Europeană (64% respectiv 63% din media prețurilor la nivel UE). Mai mult, în România au fost înregistrate cele mai mici prețuri la pâine -53% din media UE