EUROCOMMERCE: CORONAVIRUS – Retailerii non-food se confruntă cu o criză majoră

Într-o declarație făcută miercuri – 18 martie a.c, Directorul General al EuroCommerce, domnul Christian Verschueren, a făcut apel ca retailerii nealimentari să fie adăugați pe lista UE a sectoarelor cele mai afectate: „Susținem pe deplin deciziile guvernelor naționale de a lua măsuri urgente pentru a proteja toți cetățenii Europei, pe cât posibil, de răspândirea COVID-19. Pe bună dreptate, până acum, accentul a fost să protejeze sănătatea și săfie asigurat accesul la alimente și alte elemente esențiale zilnice. Dar trebuie să începem și să analizăm efectele economice ale pandemiei. ”

În anticiparea consecințelor economice ale pandemiei, Comisia Europeană a elaborat orientări utile și măsuri propuse – în comunicarea lor de săptămâna trecută (COM (2020) 112) privind răspunsul la COVID-19 – pentru a ajuta economia UE să depășească această perturbare substanțială. Cu toate acestea, comunicarea a fost redactată înainte ca un număr mare de state membre să impună restricții severe privind deschiderea magazinelor care vând produse nealimentare și, prin urmare, nu a inclus această ramură în acele sectoare pe care le-a identificat ca fiind în mare risc.

Magazinele care vând haine, mobilier, electronice, produse cosmetice sau multe alte articole pierd deja jumătate din cifra de afaceri zilnică. Dacă, așa cum este planificat sau implementat în unele țări, aceste magazine sunt obligate să se închidă complet, ne așteptăm la un val masiv de falimente, pierderi de locuri de muncă și dispariția magazinelor din centrele orașului și localităților urbane și rurale. 

Comisia a identificat o serie de sectoare drept cele mai afectate de pandemie. Cu toate acestea, a elaborat această listă înainte ca un număr mare de țări să decidă să închidă complet alte magazine. Comercianții cu amănuntul care nu au produse alimentare, care se confruntă deja cu provocări majore din partea concurenței online, se confruntă acum cu o criză majoră și multe, în special, dar nu numai, IMM-urile riscă să nu se mai deschidă niciodată. Numai în Germania, comercianții cu amănuntul care nu au produse alimentare înregistrează pierderi de peste 1 miliard de euro pe zi. Extrapolată în întreaga UE și în zilele de la impunerea restricțiilor naționale, pierderea este de multe miliarde de euro.

Prin urmare, cerem să fie incluși comercianții cu amănuntul nealimentar în orice inițiative UE și naționale menite să sprijne sectorul în această perioadă dificilă. Aceste măsuri de stimulare financiară, indiferent dacă sunt la nivelul UE sau la nivel național, sunt esențiale pentru menținerea unei economii UE sănătoase în timpul și după criză.

Solicităm, de asemenea, Comisiei și statelor membre să aibă în vedere impactul implementării în această perioadă a noilor legislații UE sau naționale care nu au legătură cu pandemia. Într-un moment în care toate resursele companiei trebuie să se concentreze pe abordarea epidemiei de coronavirus și să pună la dispoziție noi măsuri de urgență în fiecare zi, ar fi utilă o întârziere în aplicarea unor legislații noi.

Solicităm, de asemenea, guvernelor care au mandatat închiderea completă a unor tipuri de comercianți cu amănuntul nealimentari, precum cele care vând produse alimentare pentru animale de companie sau materiale de bricolaj, să ia în considerare deschiderea acestor magazine, deși cu unele restricții. Pentru unele familii, aceștia și alți comercianți cu amănuntul non-alimentar vând și produse esențiale”, a mai spus Verschueren.

În cele din urmă, auzim rapoarte ale proprietarilor de proprietăți cu amănuntul care solicită ca magazinele închise să respecte strict termenele de plată a chirii, în timp ce altele par mai utile și înțelegătoare față de chiriașii cu amănuntul. Solicităm ca industria proprietății comerciale să aibă sarcina costurilor de închiriere suportate de companiile de vânzare cu amănuntul ale căror magazine trebuie să rămână închise.